Zima byla dlouhá a připadala nám nekonečná. S radostí jsme objevovali první posly jara – sněženky. Při našich toulkách oborou jsme našli místečko, kde jich rostlo bezpočet. Rády jsme se k nim vraceli a připomínali si, že jaro opravdu ťuká za dveřmi. A pak jaro najednou propuklo a my se ho nemohli nabažit. Každý den jsme objevovali jeho další projevy. Vyměnili jsme zimní bundy za jarní, uklidili šály a rukavice. S nadšením jsme se rozeběhli po zelenající se trávě, pozorovali, čichali a poslouchali snad vše, co toto roční období přináší.
Další foto... |
A protože jsme tvořiví Barvínci, snažili jsme se naše zážitky zachytit. Jak? No přece barvičkami, vodovkami, křídovými pastely, tvarováním papíru, tvořením s modelovací hmotou, pěknou písničkou. O jaru jsme si také povídali, učili se rozlišovat hlavní znaky ročních období – jsme přece předškoláci. Při hře se slovy jsme se seznámili s homonymy. Zkrátka, už víme, že není kočka jako kočka a list nemá jen strom. Také jsme si při hře s přírodninami procvičovali číselnou řadu 1 – 10, rozlišovali jsme počáteční hlásku ve slově a zábavnou formou se učili dalším znalostem, které nám pomůžou úspěšně zvládat první třídu.
Další foto... |
Také jsme se dozvěděli, že svátek jara jsou Velikonoce. Společně jsme se na ně připravovali. Vytvořili jsme si košíčky a do nich naaranžovali ozdobená vajíčka (někteří z nás si zapamatovali, že se jim říká kraslice). Vyzkoušeli jsme si vyrobit i perníková vajíčka. Zadělali jsme s pomocí pí. učitelky těsto, samy ho vyváleli a vykrojili oválné tvary. A víte, komu se dařilo bez pomoci vyválet nejlepší placku? Kdepak holčičkám, Matějovi! Paní kuchařky nám perníčky upekli a my měli co dělat, abychom je nesnědli dřív, než se pochlubíme maminkám. Uf, to byla práce. Zvládli jsme vše na výbornou a paní učitelka nás nestačila chválit.
Další foto... |
Na jaře se rodí spousta mláďat. My jsme využili pozvání maminky Petrušky paní Kandrové a vyrazili jsme za zvířaty na jejich statek. To bylo zážitků. Vůbec jsme se nebáli některá pohladit. Učili jsme se, že ke čtyřnohým kamarádům musíme přistupovat s citem a zodpovědně, a že živý tvor není hračka. Všechna jsme dokázali pojmenovat, jenom názvy některých mláďat ještě pleteme. Takže, krávy mají telátka, maminka kuřátka je slepice a ovce má ovčátka. Nebo jehňátka?
Další foto... |
Víme, že koza je domácí zvíře. Ale že se dokáže naučit i nějakým zábavným kouskům jsme zjistili při edukativním pořadu, který proběhl na začátku dubna. Také jsme se dozvěděli další zajímavosti. Třeba, že jí chutnají jablíčka a umí být pěkně tvrdohlavá,...
Další foto... |
V březnu jsme se rozjeli do Pardubic na výchovný koncert Pardubické filharmonie. Trošku jsme byli nejistí z nového prostředí a velké spousty dětí. Pohodlně jsme se usadili na naše místečka a netrpělivě čekali na začátek koncertu. A pak se ztlumila světla, rozezněla se vážná hudba a my vnímali krásu tónů...
Další foto... |
Další výchovný koncert proběhl v květnu na základě nabídky ZŠ, tentokrát v tělocvičně ZŠ. Hráli sice jen dva hudebníci, zato každý na několik hudebních nástrojů. Vyposlechli jsme si spoustu lidových písniček na téma „Řemesla“, některé známé i zazpívali.
Další foto... |
Na začátku každého měsíce navštěvujeme knihovnu. Paní knihovnice pro nás připravuje zajímavé a pestré programy. Tentokrát nám četla z knih P., Brycz „Dětský zvěřinec“; I., Březinová „Kluk a pes“; Vhrsti „Chci být dospělý“. A protože jsme malí neposedové a nevydržíme se soustředit po delší dobu, program je prokládán praktickými činnostmi. Hráli jsme si na hasiče, vyzkoušeli jsme si, jak se cítí kamarád, který je odkázán na invalidní vozík, plnili jsme některé povinnosti dospěláků. Zjistili jsme, že v knihovně je tolik zajímavých knih, které stojí za to si alespoň prohlédnout. Takže si vždy nějaké vypůjčíme a ve školce s nimi pracujeme (čteme, rozebíráme jejich obsah, povídáme si o ilustracích, získáváme z nich informace). Kniha se tak pro některé z nás stává hodnotným kamarádem, který nás rozvíjí víc, než hry na počítači či pasivní sledování televizních pořadů.
Další foto... |
S pokročilým jarem si uvědomujeme, že z nás budou po prázdninách předškoláci. Co nás čeká? Zvládneme naši novou životní roli školáka? Na návštěvě 1 třídy ZŠ jsme zjistili, že učení může být i zábavné a pro mnohé zajímavé.
Další foto... |